Co warto wiedzieć o kakao i jego użytecznych właściwościach?

Kakao BEE jest głównym składnikiem naszej ulubionej potrawy, czekolady, a także jest używane w ciasteczkach i do przyrządzania pysznych gorących napojów. Ziarno kakaowca zostało przywiezione do Europy przez Krzysztofa Kolumba. Jego wyjątkowy smak budzi w nas sympatię, ale czy kakao jest dobre dla zdrowia? Ne należy jednak zapominać, skąd pochodzą jego wszystkie ważne zalety oraz dlaczego nie powinniśmy dodawać do swojej diety.

Co to jest kakao?

Pyłek kakaowy jest ciemnobrązowym proszkiem pochodzącym z ziaren kakaowca, które przed zmieleniem na proszek kakaowy są myte, sortowane, fermentowane, pieczone, obierane, mielone i odtłuszczane. W wyniku tego procesu powstaje masło kakaowe. Jako główny składnik czekolady i składnik kosmetyków, kakao ma wiele korzyści zdrowotnych i może być spożywane z umiarem w większości diet, ale ważne jest, aby wybierać kakao naturalne, które nie zawiera substancji słodzących.

Skąd się bierze kakao?

Drzewa kakaowca są uprawiane w Ameryce Południowej. Smak i aromat ziaren kakaowca zależy od tego, z jakiego drzewa kakaowego zostały zebrane. Istnieją trzy rodzaje kakao: Criollo (najbardziej aromatyczne), Forastero (najbardziej gorzkie i najczęściej stosowane w czekoladzie) oraz Tinitario (połączenie dwóch pierwszych). Wśród Majów i Azteków popularne były gorzkie napoje z ziaren kakaowca. Aztekowie pili kakao po obiedzie i przed snem.

Przydatne właściwości kakao

Ziarno kakaowca jest skarbnicą zdrowej żywności i jest bogate w:

  • żelazo.
  • wapń.
  • magnez.
  • fosfor.

To właśnie dzięki obecności tych składników czekolada poprawia nasz nastrój i podstawowy ogólny stan naszego organizmu w wielu różnych dziedzinach, co może zapewnić na wiele różnych korzyści zdrowotnych. Według badań, brak tych minerałów może powodować zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) u kobiet. Z tego powodu lepiej radzisz sobie ze stresem i poprawiasz swoją koncentrację. Zawiera witaminy A, E i B. Ponadto, naturalne kakao zawiera wiele przeciwutleniaczy, które są korzystne dla naszego zdrowia. Jest skuteczny w zapobieganiu chorobom układu krążenia i nowotworom. Kakao zawiera epikatechinę, która jest rodzajem flawonoidu.

Źródło antyoksydantów


Przeciwutleniacze są również doskonałym specyfikiem do naszej skóry i mogą one spowolnić proces starzenia się skóry, ponieważ neutralizują wolne rodniki. Dlatego, jeśli chcesz wyglądać młodziej i nie chcesz mieć zmarszczek, powinnaś kąpać się w większej ilości kakao. Nie wolno nam zapominać, że najzdrowsze jest surowe kakao.

 

Kakao. Co wszyscy powinniśmy o nim wiedzieć?

Kakao to ziarno zebrane z owoców drzewa kakaowego, rośliny należącej do drzewa żelaza. Prawdopodobnie jest uprawiane w lasach tropikalnych o wysokiej wilgotności w Ameryce Środkowej i Południowej, ale obecnie jest szeroko uprawiane na całym świecie. Dziś największe plantacje kakao znajdują się w Afryce (Wybrzeże Kości Słoniowej, Ghana, Indonezja).

Jakie są efekty zdrowotne kakao?

Należy również pamiętać, że nasiona kakaowca mają takie efekty, jak:

  • działanie uspokajające,
  • zwiększenie libido,
  • zmianę nastroju i tak dalej.

Kakao jest źródłem witamin, zdrowych tłuszczów i pierwiastków śladowych, dlatego zaleca się regularne przyjmowanie go. Kakao jest produktem naturalnym ze względu na swoje doskonałe właściwości, ale jest również często stosowane w gotowaniu i kosmetykach.

Własności ziaren kakaowych

Ziarna kakaowe są bogate w witaminy (witamina B6, witamina K, tiamina, niacyna, kwas foliowy) i minerały (cynk, potas, fosfor, magnez, sód). Ziarna kakaowe zawierają również wiele przeciwutleniaczy, a ich zadaniem jest ubezpieczanie komórek przed wolnymi rodnikami, które powodują choroby zagrażające naszemu zdrowiu. Kakao zawiera 2 razy więcej przeciwutleniaczy niż czerwone wino i 3 razy więcej niż zielona herbata. Te przeciwutleniacze pomagają organizmowi normalnie funkcjonować. Ponadto, kakao zawiera dużą ilość substancji, które łagodzą nerwy i poprawiają nastrój. Surowe kakao zawiera również kwasy tłuszczowe (omega-3). Ważną właściwością kakao jest to, że hamuje apetyt i pozytywnie wpływa na układ trawienny. Kakao zawiera również epikatechinę (substancję flawonoidową), która pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu krążenia. Jeśli dodasz mleko lub cukier, wartość odżywcza kakao spadnie. Ponadto większość korzystnych składników jest tracona podczas procesu produkcyjnego, głównie w wyniku obróbki cieplnej.

Korzystanie z kakao w kuchni

Z medycznego punktu widzenia kakao jest stosowane głównie jako środek poprawiający pamięć. Jest szczególnie zalecane dla osób starszych, które mogą walczyć z chorobą Alzheimera. Kakao powinno być zawarte w diecie osób, które często cierpią na stres. Efekt ten osiąga się dzięki kwasowi walerynowemu, który ma działanie uspokajające. Ponadto ziarna kakaowe zawierają dużo magnezu, który działa uspokajająco na psychikę w depresji. Kakao zawiera procyjaniany i flawanole, które pozytywnie wpływają na funkcje sercowo-naczyniowe. Podobnie jak inne produkty zawierające dużo przeciwutleniaczy, kakao minimalizuje ryzyko wysokiego ciśnienia krwi, udaru mózgu i zawału serca.

 

Kakao i jego szczególne walory zdrowotne

Kakao ze sklepu internetowego bee.pl i jego korzystne właściwości są znane ludzkości od tysięcy lat. Jego pochodzenie i zastosowanie opisano w starożytnych pismach plemion Azteków i Majów Ameryki Środkowej i Południowej. Zgodnie z ich wiarą Bóg Kisar Cortel zstąpił na ziemię i podarował drzewo kakaowe jako dar dla ludzkości. To drzewo jest szczególnym darem, który przynosi wszystkim długowieczność i szczęście oraz daje uniwersalną mądrość.

Jak się stosuje kakao?

Ziarna kakaowe są stosowane na różne sposoby, takie jak mielenie, mielenie na proszek, spienianie z dodatkiem wody i dodawanie dodatków, takich jak miód, pieprz i kukurydza w różnych proporcjach. Ta forma kakao lub czekolady została przyniesiona do europejskiego stołu przez Ferdinanda Corteza i trwa do dziś. Rodzimym siedliskiem tego drzewa są tropikalne lasy deszczowe Ameryki Środkowej i Południowej i uważa się, że 400 lat temu w tym regionie po raz pierwszy posadzono uprawy rolne. Obecnie plantacje kakao znajdują się na 3 kontynentach: Ameryce Środkowej i Południowej, Afryce i Azji.

Wartość odżywcza kakao

Prawdziwe niesłodzone kakao to produkt zawierający ponad 300 składników, w tym:

  • kwasy tłuszczowe (głównie kwas oleinowy, stearynowy i palmitynowy);
  • witaminy;
  • minerały;
  • metyloksantyna (teobromina, kofeina);
  • aminokwasy (tryptofan, tyrozyna i serotonina).

Kakao jest również bogate w polifenole, a całkowita zawartość suchej substancji sięga 10-20%. 100 gramów ekstraktu kakaowego zawiera 1400 miligramów flawonoli i proantocyjanidyn, około 14 razy więcej niż jabłka. Najczęstszymi witaminami z kakao są niacyna i ryboflawina (zwykłe witaminy z grupy B). Minerały są zdominowane przez magnez, żelazo, potas, wapń, fosfor, cynk. 100 g proszku zawiera około 230 kcal kalorii, 20 g białka, 14 g lipidów i 37 g węglowodanów, w tym 58 g błonnika pokarmowego. Kakao bez cukru ma niski indeks glikemiczny.

Kakao zawiera przeciwutleniacze


Wolne rodniki lub reaktywne formy tlenu powstają w wyniku reakcji redoks wszystkich komórek organizmu podczas oddychania, pod wpływem czynników zewnętrznych, takich jak wysiłek fizyczny, stres lub dym tytoniowy, zanieczyszczenie środowiska lub niektóre leki. W wyniku tych działań dochodzi do uszkodzenia komórek, co prowadzi do dysfunkcji, stanu zapalnego i przyspieszenia procesu starzenia. Większość przeciwutleniaczy pochodzi dodatkowo z produktów spożywczych (głównie witamin, minerałów i polifenoli). Flawanole znajdujące się w kakao zmniejszają stres oksydacyjny i poprawiają funkcję śródbłonka.